søndag 14. november 2010

Dokter Proktor og verdens undergang. Kanskje. og wiki

Jo Nesbø er et norsk fenomen med suksess i bøtter og spann. Det har han ærlig fortjent. Serien om Doktor Proktor går sin seiersgang blant barn i slukealderen. I denne seneste harseleres det med uttale av skj- og kj-lyder, det opptrer usynlige monstre, digre hemorrider og Dyr Du Skulle Ønske Ikke Fantes (D.D.S.Ø.I.F). Gags, ordspill og digresjoner flyr om hverandre i et relativt saktegående plot. Jeg leste og tenkte: Mest for voksne. Kanskje. - men det ble motbevist, barna elsker det.
Denne påkostede utgaven av en bok følges opp med en utstilling på Naturhistorisk museum av D.D.S.Ø.I.F., litt av et totalkonsept og en flott satsing på barnelitteratur og -kultur. - Noen som er i manko for aktiviteter før julen setter inn? Nei? Heldig at utstillingen står til våren, da.

Wiki: jeg ser idéen i å samle informasjon, spesielt hvor de ansatte jobber adskilt og ved PC - nettopp som det blir i de nyoppussede lokalene til Ås bibliotek. Kanskje en prosjekt-wiki kan samle informasjon til ekstra gagn for de av oss som jobber deltid. Jeg har laget oppgavene tilknyttet wiki (Barnebibliotekaren går wiki) - den hang seg litt opp, men jeg tror jeg fikk det til. Kanskje.

1 kommentar:

  1. Ser ut for meg som du fikk det til, i alle fall. Var inne i wikien og titte, og der så det bra ut!

    SvarSlett